uncristian / Literatura ca un hobby? Da, dom'le!

Ianuarie 18, 2008

poZa zilei (carnet carmen Angela Marinescu)

Filed under: poZa zilei — miculftiriadi @ 9:18 pm

decembrie-109.jpg

M-am supărat că n-am reuşit s-ajung în Club A, la Starea de urgenţă, dar aşa e cu munca… Azi câţiva şi-au amintit să-mi ureze „la mulţi ani”, aşa c-am făcut un scurt bilanţ. Cred că povestea cu literatura m-a cam îndepărtat de lucrurile cu adevărat importante. Cum „demonstraţia” se va face, promit să-mi iau şi doctoratul (dacă biblioteca de poezie a reprezentat un masterat practic, „pana mea” a fost concepută ca un doctorat, nu glumesc, că tot e aglomeraţie mare). Încă două numere şi gata cu revista. Doar că numerele astea două vor face toţi banii! Ah, coperta carnetului carmen al Angelei Marinescu. Probabil cel mai drag proiect, alături de hârtia igienică a lui Ianuş. Să fiu confesiv până la capăt. Pe vremea când ASPRO conferea nişte premii, îmi doream din toată inima să pot candida cinci ani cu cinci proiecte diferite la o secţiune de proiecte. Din păcate acea secţiune n-a existat niciodată. Sunt convins că aş fi câştigat. Dar câţi s-au gândit că proiectele sunt ca nişte cărţi? Nici acum nu e târziu, dar nu mai are farmec. Ca de obicei, tehnica pare să facă legea. Rămân la nivelul tactic, pentru că iubesc şahul (mi-e frică de oamenii care nu-l ştiu) şi nu pot gândi decât ca un bibliotecar. Din timp şi pentru mult timp. Am spus cândva că dacă aş avea bani, aş putea face proiecte cu adevărat deştepte, nu tehnicisme (să-mi fie iertată modestia, la capitolul proiecte literare n-am trişat sau nedreptăţit pe cineva). S-ar putea spune chiar c-am picat de fraier. Impresar sau editor la categoria speranţe. Pozar sau reporter doar pentru că aparatul de fotografiat sau reportofonul (cumpărate cu mari sacrificii) păreau „date de identificare”. Acum nu mai vreau nici atât. Banii să şi-i păstreze profitorii (se ştiu ei, pe unii voi avea onoarea să vi-i prezint în toată splendoarea lor). Îmi place să aşez piesele pe tablă şi să le fac să joace, nu doar să pozeze. Simultane. Scheme, nu rezultate, pentru astea trebuia să fii înscris în competiţiile editoriale, să te milogeşti pentru un print (da, pentru un print!) şi să-ţi pierzi timpul cu ageamii care nu ştiau cum se face o rocadă. Proiectele mele şi-au făcut deschiderea singure, pe trasee bine delimitate. Jocul defensiv nu a însemnat niciodată renunţare, ci aşteptare. Deşi piesele păreau că se mişcă singure (urmând propria traiectorie), mi-a plăcut să fiu un jucător, nu simplu spectator. Chiar dacă un fost prieten (scriitor) îmi tot repeta că voi fi mândru că l-am cunoscut şi că mă voi lăuda cu asta, am să-l contrazic (în continuare). apropierea de unii scriitori n-a fost premediată pentru un „succes” ulterior sau o legitimare cvasiliterară. În toate proiectele mi-am exersat schemele. Am crezut în ele cum un copil crede că poate câştiga campionatul de ping pong din vacanţa de vară. Apropierea de câţiva scriitori n-a fost decât un pretext pentru speranţa că  fiecare poate fi  „mai artist” în ceea ce face. De-asta am jucat. Nu pentru mine, cât pentru frumuseţea partidei. Da, dom’le, vorba micului Ftiriadi, e dată dracului partida asta, o joc de plăcere, tot n-am nimic de pierdut!

P.S. Aflu cu mare tristeţe că Bobby Fisher (campion SUA la 13 ani) a murit. Nimic altceva de zis.

1 comentariu »

  1. Salut, Cristi. Acum vad si eu ca a fost ziua ta (stiam ca esti capricorn ca mine, dar nu retinusem data – apropo, vezi ca a intrat Pluto in zodia noastra pentru prima oara dupa 200 si ceva de ani, iar asta cica o sa ne dea energie … nucleara :D).
    Mi-a placut textul asta, mai ales aici:
    În toate proiectele mi-am exersat schemele. Am crezut în ele cum un copil crede că poate câştiga campionatul de ping pong din vacanţa de vară. Apropierea de câţiva scriitori n-a fost decât un pretext pentru speranţa că fiecare poate fi “mai artist” în ceea ce face. De-asta am jucat. Nu pentru mine, cât pentru frumuseţea partidei.
    Joaca in continuare. Cu spor.

    catalina george

    Comentariu de catalinaletitia — Ianuarie 21, 2008 @ 9:32 am | Răspunde


RSS feed for comments on this post. TrackBack URI

Lasă un răspuns

Blog la WordPress.com.

