uncristian / Literatura ca un hobby? Da, dom'le!

Martie 5, 2008

câţi poeţi are ţara? (tac-tu-i poet? bagă-l la festival, se dă whisky, poate agăţăm vreo puştoaică)

Filed under: diverse — miculftiriadi @ 6:47 am

Începe „Primăvara poeţilor” (10-25 martie), un „festival” la care (copiez cu nesimţire din comunicatul de presă): „se estimează că vor participa peste 300 de scriitori, cântăreţi, actori, pictori şi diferiţi oameni de cultură din 60 de oraşe: Alexandria, Amara, Arad, Bacău, Baia Mare, Bistriţa, Brăila, Braşov, Bucureşti, Buzău, Călăraşi, Călimăneşti, Câmpina, Câmpulung Moldovenesc, Câmpulung Muscel, Caracal, Cluj-Napoca, Constanţa, Corabia, Craiova, Curtea de Argeş, Deva, Drăgăşani, Făgăraş, Focşani, Găeşti, Galaţi, Giurgiu, Hunedoara, Iaşi, Lugoj, Mangalia, Mărăşeşti, Mizil, Oneşti, Oradea, Orăştie, Piatra-Neamţ, Piteşti, Ploieşti, Râmnicu-Sărat, Râmnicu-Vâlcea, Reghin, Reşiţa, Roşiorii de Vede, Sibiu, Sighetul Marmaţiei, Slatina, Slobozia, Suceava, Târgovişte, Târgu Jiu, Târgu Mures, Târgu Neamţ, Timişoara, Topoloveni, Tulcea, Turnu Magurele, Turnu Severin, Zalău.”

Vom reveni cu imagini sugestive(dacă nu ne plictisim) din lecturile unor „scriitori” participanţi. M-aş risca la Buzău, ca să râdem cu lacrimi. N-ar strica să vedem la lucru câţiva invitaţi. Poeţi, se-nţelege (sau aşa dau de înţeles/ estimează organizatorii).

Afişul de la Buzău, doamnelor şi domnilor…

afis-prim-poetilor.doc

„Spicuim” din Referinţele critice la antologia lui Marin Ifrim – „Gloria locală” (editura REFET, 2007):

„Pentru a fi convins că şi în Buzău se întâmplă ceva cu Poezia, trebuie să citeşti neapărat cartea lui Marin Ifrim Însemnări despre literatura buzoiană actuală. Cartea nu are mai mult de 112 pagini şi înregistrează nu mai puţin de 87 de autori (poeţi, publicişti, prozatori): 14 tradiţionalişti, 22 de modernişti, 21 de romantici, 20 de optzecişti şi numai 10 dintre cei care vin, majoritatea, bineînţeles, poeţi. La prima vedere par mulţi (mai ales cuprinşi în atât de puţine pagini) şi ar înspăimânta, cu siguranţă, pe un Dan Petrescu sau un Liviu Antonesei. Dar, când te gândeşti că doar pe strada Nicolae Turtureanu şi numai pe o lungime de 22 de metri sunt 87 de poeţi (coincidenţă?): 47 pe stânga cum te duci spre Centru şi 40 pe dreapta cum te duci tot aşa, Buzăul poate părea un oraş discret.” (Poezie la Buzău – Dan Giosu)

Voi căuta renumita stradă Turtureanu şi voi încerca să găsesc termita poetică a oraşului meu natal. Trebuie să cunoaştem şi noi valorile neamului, las-o-n vorba aia urâtă! Nu vă e aşa, 1%, ruşine?

Informaţii puteţi găsi pe www.primavarapoetilor.ro (de pe 8 martie). Pentru că m-am „găsit” pe anumite liste ale „programului manifestărilor” ţin să spun că nu am nicio legătură cu această „invitaţie”, pe care, din motive lesne de înţeles după ce aţi citit mai sus, nu o pot accepta. Nu am fost solicitat să particip (să se ducă mia de poeţi judeţeni), m-am trezit pe program. Ceea ce, daţi-mi voie, nu se face…

Da, sunt rău, dar staţi să vedeţi şi de ce. Puţintică răbdare, avem un eveniment de acoperit. Ideea este că, dacă pentru unele oraşe importante ale ţării, scriitori reprezentativi sunt invitaţi la manifestări, în marea majoritate a localităţilor enumerate se produce un miraj literar păgubos. Confuzia valorică pe care această „cântare naţională” o aduce nu mi se pare ok. Sub scutul unui festival internaţional, importat din Franţa (oare ce valoare are acesta acolo?) şi trâmbiţat prin câteva ţări (parcă ar fi un Hi5 literar, unde nu trebuie decât să vrei să apari, ca să ştie lumea că eşti scriitor) tinere condeie, amurguri sentimentale şi alte astfel de speranţe sunt scose în faţă de dragul antologării, producând un eveniment, pretind cu mândrie iniţiatorii, de mare anvergură. Ca să nu vorbim pe lângă subiect, mai întâi venim cu „exemple” şi-apoi ne dăm cu părerea. Chiar dacă nu miroase deloc bine. O iau băbeşte. Să-mi spună şi mie cineva, dacă, parcurgând lista de Buzău (dar să vedeţi şi alte liste!), vorbim despre poeţi şi despre literatura română. Cred că nu. Poate greşesc. În orice caz, nu pot credita asemenea asocieri. Alăturarea Ioan Es. Pop – Marin Ifrim (iau un exemplu) ca „poeţi” în festival, nu numai că mă irită, mă face să mă întreb dacă nu cumva am eu o problemă, nu organizatorii.

Că mi-am adus aminte… prin 2001 am luat parte (strictă curiozitate), alături de Ionuţ Chiva, la un florilegiu (să-i spunem aşa) organizat în Sala Oglinzilor de la USR. Nu ştiu ce ne-a făcut să intrăm în sală. O lansare mai mult decât penibilă (nu reţin numele autorului sau al „invitaţilor critici”), în care un auditoriu extaziat asculta despre „marele poet X”, „valoare incontestabilă”, bla-bla. La un moment dat, nu ştiu cum, cineva din prezidiu ne arată cu mândrie: „iată că au venit şi doi tineri” (eram singurele persoane sub 40 de ani, poate chiar 45). Abia stăpânindu-mi râsul (Ionuţ tot încerca să pară serios, dar nu se putea abţine), n-am avut ce face şi i-am explicat onorabilului că nimerisem acolo, neavând habar de gloriosul omagiat, şi că, din păcate pentru importanţa momentului, autorul respectiv mi se părea o nulitate. Aţi văzut vreodată o sală de fanatici literari ?(hai să-i numim aşa pe cei obişnuiţi cu şpriţul protocolului de după lansări, că aşa se practică la autorii consacraţi). Nici nu vă închipuiţi ce-nseamnă să fii huiduit în Sala Oglinzilor de către un grup de admiratori ai poeziei. S-a strigat „ruşine”, „ieşiţi afară” şi alte năzbâtii. Important e că am scăpat necotonogiţi, ceea ce, trebuie să admit, a reprezentat o performanţă. 

Revin. Proiectul „Pp” (a nu ştiu câta ediţie, cu 60 sau cam pe-acolo ţări participante) a fost susţinut de USR cu 10.000 lei. Sunt foarte curios(deşi nu e treaba mea) ce onorarii primesc organizatorii. (din câte se pare, cel puţin la ediţiile anterioare, poeţii nu prea au primit bani, că aşa se practică în România de când sunt la putere atât de lăudatele făbricuţe editoriale) 

Dacă tot am dat link-ul proiectelor aprobate de USR, urmăriţi, vă rog, sunt miop, port ochelari, dacă pe lista proiectelor câştigătoare se repetă vreun nume. S-ar putea să mă-nşel… Acum se va interpreta că am ceva cu USR-ul, nici vorbă, nu organizaţia îşi asumă proiectul, ci, vai, organizatorii. Nu fac alte comentarii pe tema asta, pentru că e subiect de presă, poate fi mult mai bine exploatat.

Să nu uit, caut reporteri pentru acoperirea acestui festival. E momentul să spunem multor lucruri pe nume. Şi, da, „pana mea” mai apare în două numere (nr 4 şi, la toamnă, ultimul număr). E plină ţara de talente şi scriitori, nu prea mai am timp şi chef să le fac faţă. Cum am spus deja, mă voi axa pe biblioteca personală. Şi, promit, copiii mei vor avea curajul să sfideze impostura, gogomănia şi lălăiala unor grafomani. Dar să tragem cu dinţii de aceste ultime luni publice…

Şi încă ceva. Caut un job. Dacă ştiţi ceva, anunţaţi-mă. Prefer să dau cu mătura într-un hipermarket decât să mai asist la asemenea minunăţii. Vorbesc serios…

Lasă un comentariu »

Niciun comentariu până acum.

RSS feed for comments on this post. TrackBack URI

Lasă un răspuns

Creează un sit web gratuit sau un blog la WordPress.com.

