uncristian / Literatura ca un hobby? Da, dom'le!

Martie 15, 2009

RoBlogfest… ???

Filed under: 1 — miculftiriadi @ 12:07 am

Se va spune că exagerez şi că, deşi acest blog a fost clasificat pe poziţia …11???), fac paradă. Nu contează asta. Contează că nu mi s-a părut o competiţie corectă.

Trei motive simple:

1. secţiunea blog cultural nu are identitate (istorie, literatură, muzică clasică…?).

2. nu am ştiut că blogul a fost înscris (aflu că-l puteam retrage), dar nu pricep cum poţi fi înscris într-o competiţie fără să fii anunţat (ca proprietar). Cred că un astfel de concurs trebuie să ţină cont şi de voinţa proprietarilor de bloguri.

3. acest blog a fost închis trei luni de zile (din octombrie 2008 până-n ianuarie 2009). Oare continuitatea nu e un criteriu?

Nu vreau să fiu înţeles greşit. Fireşte că e onorantă poziţionarea (11 din 122), dar există cel puţin 10 bloguri mai active şi mai bune decât acesta, situate cu mult sub el. Voi da un singur exemplu. Blogul SONI al lui Andrei Ruse (nu mă poate bănui nimeni de partizanat, nu suntem prieteni, am avut chiar replici acide), dar blogul lui e un exemplu clar de promovare. Nu zic că ar fi meritat să câştige. Dar, la impactul pe care proiectul lui l-a adus, merita cel puţin să intre dincoace de sută. Mi se pare cel mai nedreptăţit blog, mai ales că e unul „ţintă”. În plus, repet, nu am considerat blogul micul ftiriadi unul cultural (special am postat materiale piratate din momentul în care am aflat că s-a început jurizarea) şi nu l-am înscris în acest concurs (nici nu ştiu cum să-i spun?). Nedumerirea mea vine din faptul că nu pricep cum se pot amesteca aşa de mult lucrurile.

Şi, ca o dovadă că acest blog nu şi-a propus să culturalizeze (nu, cam asta ar vrea un blog de cultură?), am să spun că, deşi în această săptămână, am fost la mai multe lansări/dezbateri eveniment (de la dezbaterea Istoriei critice la Litere – înregistrare  audio şi unicat video, la minunata întâlnire de la Cărtureşti organizată de fiu, ministrul Culturii, în amintirea lui Alexandru Paleologu, ocazie rarisimă să-i vezi împreună pe Solomon Marcus, Mihai Şora, Neagu Djuvara, Barbu Cioculescu şi Johnny Răducanu, la fel, video şi audio, să nu uit nici de lansarea de la Humanitas a cărţii lui George Ardeleanu – „Nicolae Steinhardt şi paradoxurile libertăţii”), ei bine, deşi am toate aceste înregistrări, NU LE VOI DA AICI. Dintr-un motiv foarte simplu. NU acesta este scopul blogului personal micul Ftiriadi.

Fără să supăr pe cineva (juriul cu atât mai puţin), cred că astfel de competiţii nu-şi au rostul. Dacă acest blog este între primele 15 pe „cultură”, e grav. Nu zic că nu mă interesează să fie vizitat, apreciat sau citat (când e cazul, cel puţin în situaţia cu mascarada premiilor Eminescu de la Botoşani,  înţeleg). Dar este INSUFICIENT pentru a intra în zona culturală pe care eu însumi o aştept. E prea puţin (dacă e să compar micul Ftiriadi cu proiectul Bibliotecii de poezie, blogul de faţă e net inferior din multe puncte de vedere). Dar, să fie clar, aceste proiecte nu-şi propun să concureze cu bloguri colective, de cititori sau mai ştiu eu cât de culturale. Ele exprimă o stare de libertate pe care orice astfel de competiţie (neştiută – nici în anii anteriori nu am dat prea mulţi bani pe ea!) ar împiedica-o. Mi se pare puţin exagerat că bookblog (iarăşi nu vreau să supăr, un proiect ok, dar atât!) e din nou câştigător. Dar aici intervine o teorie la care lucrez şi care spune cam aşa: cititorul îşi caută singur drepturile şi vrea să intre în literatură înlocuind formele tradiţionale. Cred că un blog (sau site, ceva mai sus) de cultură trebuie să fie mai mult decât o formă de emancipare a unei categorii de public (fie el şi cititor). Iar cazul teroristei e mai mult decât un studiu de caz. Simbolic, locul ei, 2 sau 3, în funcţie de an, e mai important şi face mai mult decât locul unei echipe. Adică, pe şleau, nu ştiu câţi dintre voi, intrând pe net, accesează terorista.ro, dar cred că foarte mulţi. Personal, după gsp.ro şi observatorcultural.ro, în această ordine, tastez http://www.terorista.ro.

Dar, în principiu, ţinând cont de lipsa de credibilitate a blogosferei culturale, m-aş feri să avansez acest număr: 122. Pur şi simplu nu cred că există în România atâtea bloguri culturale. Poate mă-nşel, dar îmi place să cred că am argumente când spun asta. Bloguri culturale etalon, competitive, civilizate (nu e cazul acestui blog, am atacat şi nu fără aciditate, că doar  nu e recomandat celor sub 18 ani!, pe cei care s-au dat rotunzi), nu puneri la colţ sau reglări de conturi. Îndrăznesc să spun că nu există 20 de astfel de bloguri (mă refer la literatură, despre istorie sau muzică clasică nu-mi permit să vorbesc). Şi-atunci, la ce bun să existe acestă secţiune? Doar pentru a se bifa niscai premii?

Şi pentru că e săptămâna Liverpool… goluri fabuloase (fără top).

Lasă un comentariu »

Niciun comentariu până acum.

RSS feed for comments on this post. TrackBack URI

Lasă un răspuns

Creează un sit web gratuit sau un blog la WordPress.com.

