uncristian / Literatura ca un hobby? Da, dom'le!

Decembrie 4, 2009

Marin Mincu (1944-2009)

Filed under: 1 — miculftiriadi @ 12:50 pm

O veste a zguduit practic lumea literară: Marin Mincu s-a stins din viaţă azi dimineaţă.


Cu câteva zile înainte (ore, nu zile!), vesel şi plin de vervă, am ciocnit un pahar de vin pe terasa Gaudeamusului. A trecut pe la standul volant, ne-am conversat cam 10 minute (întâlnirile noastre au fost mereu scurte,  deloc anoste). Dar nu vreau să-mi amintesc despre episoade încrâncenate. L-am apreciat ca pe unul care a trăit şi pentru alţii. Dincolo de războaie (nedrepte şi alimentate de personaje absolut ridicole în context istoric), MM mi-a lansat prima invitaţie de a citi din MM (Morţii Mă-tii) într-un cenaclu. Euridice a polarizat cam toate vocile tinere, neocolind scriitorii importanţi. Nu am fost un simpatizant al criticului, de câteva ori am devenit ţinta atacurilor lui (nemeritat şi absolut gratuit), dar l-am admirat mereu (şi mă bucur că am avut ocazia să-i mărturisesc acest lucru de curând) pentru generozitatea cu care s-a dedicat proiectului cenaclului.Ţin să-i mulţumesc şi pentru faptul că, lăsând la o parte atacurile şi conflictele, m-a încurajat personal să continui „Pana mea”, o revistă despre al cărui al treilea număr mi-a declarat public că este mult mai bun decât primele două. Acea încurajare, absolut sinceră (omul mi-a dovedit şi în alte dăţi că-şi poate retrage acuzele şi că putem dialoga civilizat) a fost un gest absolut memorabil, de neuitat, pentru care îi sunt recunoscător.

Generaţia 2000, MM, cum a mai fost numită, pierde astăzi nu doar un mentor, ci şi un membru. Pentru că, prin felul de-a fi, prin excesele (pozitive şi negative), Marin Mincu s-a dovedit a fi un tânăr scriitor. Arţăgos, iritabil când nu era cazul, conflictual, dar şi plin de voioşie (râsul, v-amintiţi, sigur că v-amintiţi râsul acela teribil), spontan, glorios într-un mod de-a fi care duce, invariabil, spre cavalerism. Om al exceselor şi al sentimentelor sincere, tranşant şi acid, catalizator şi scânteie, Marin Mincu este o pierdere nu doar pentru prieteni şi apropiaţi, ci mai ales pentru duşmanii, inamicii, adversarii care l-au preţuit deopotrivă.
Corpul neînsufleţit va fi depus la sediul USR luni dimineaţă.
Dumnezeu să-l odihnească!

„ce faci sau ce mai învârţi?

m-a întrebat un greier ascuns

într-un colţ al scrinului

ştiut doar de mine: un poznaş ce nu mă lăsa niciodată

să dorm

nici când eram aproape prieteni:

(oricum cel mai bun confident)

de ce te-ai întors?

ca să-i văd pe bătrâni

(i-am răspuns dormind

mai departe ca un taur centaur)

.

nu, tu minţi, ai venit pentru tine

ai venit numai pentru tine

altfel de ai dormi aşa

de ce ai fi aşa de lacom să dormi

nu vezi că sforăi de se zguduie casa

nimeni nu se mişcă de teamă

să nu se trezească băiatu’;

tu ai venit numai pentru tine”

(Marin Mincu – din poemul Greierul de acasă)

5 comentarii »

  1. sa.i fie tarana usoara

    Comentariu de marius aldea — Decembrie 5, 2009 @ 11:10 am | Răspunde

  2. Frumuoase cuvinte ai spus! Dumnezeu să-l odihnească. O despărţire inainte de vreme şocantă…

    Comentariu de literaprinsange — Decembrie 5, 2009 @ 5:01 pm | Răspunde

  3. […] mei si moartea unui titan face povestile înspăimântătoare si fara sens. elena vladareanu si un cristian scriu emotionant despre asta. tot sambata a fost parastasul Ancai Parghel, minunata artista cu zece […]

    Pingback de salzburg, basescu si moartea « MIRUNA VLADA. dincolo de extrauterinitate — Decembrie 7, 2009 @ 6:34 pm | Răspunde

  4. acum cateva zile citeam ceva de el… nu il cunosteam , nu il cunosc nici acum , dar a murit si il vom cunoaste … D-zeu sa-l odihneasca !

    Comentariu de L.R.E — Decembrie 8, 2009 @ 9:38 am | Răspunde

  5. […] un cristian […]

    Pingback de Plecarea lui Marin Mincu « literaprinsange — Decembrie 10, 2009 @ 8:56 am | Răspunde


RSS feed for comments on this post. TrackBack URI

Lasă un răspuns

Blog la WordPress.com.

