uncristian / Literatura ca un hobby? Da, dom'le!

Iulie 11, 2010

manifest împotriva publicului

Filed under: 1 — miculftiriadi @ 10:54 am

Pentru că lucrez la un astfel de manifest, care va contraria multă lume dar va şi puncta, cred, nişte realităţi contemporane care vizează PUBLICUL de care lumea literară se leagă precum ultima buruiană de sprijin înaintea prăpastiei, voi folosi câteva citate din interviuri care să ilustreze acest „atentat la marele public” invocat, clamat şi aşteptat. Ca editor se va spune că e un act de autosabotaj. Consider că tocmai de aceea trebuie să ştim ce fel de public căutăm şi cum se disociază cititorii de cumpărători, publicul cu pretenţii auctoriale de cel cu program zilnic de lectură şi tot soiul de astfel de paranteze care duc la o realitate necruţătoare, aceea de a avea în aproape fiecare familie câte un scriitor sau un viitor scriitor demn de publicat.

Iată un fragment dintr-o anchetă realizată de Vatra (nr. 1-2/2006) – Romanele anului:

Ţineţi cumva cont, la scriere, şi de precepte teoretice? Dar de publicul căruia îi meniţi cartea?

Petru Cimpoeşu: […] Cît despre public, ţin foarte mult cont de el, numai că eu înţeleg prin public un grup restrîns de prieteni. Întrucît marele public nu citeşte revista Vatra, care se adresează, la rîndul ei, unui public restrîns, specializat şi fără prea mulţi bani, nu are rost să încerc să-l linguşesc tocmai în paginile acestei reviste. Aşa încît îmi permit să spun că marele public este un mare imbecil. E bine totuşi să ştiţi că am compus acest roman după tehnica telenovelei, din secvenţe scurte, din două, trei pagini fiecare, care să poată fi citite de orice imbecil între două staţii de metrou sau de tramvai. „

Şi, pentru a nu omite, totuşi, statului scriitorului oficial:

Cum vă apare starea romanului românesc de azi?

Petru Cimpoeşu: „Potrivit statisticilor, nouăzeci la sută din scriitorii români nu au nici un pic de talent şi scriu numai fiindcă vor să fie scriitori. Adică, mimează.”

Ca şi-n politică, publicul cititor literar împarte ţara în două: cititori declaraţi şi cititori declarativi. O parte din ei devin cumpărători, cei mai mulţi consumatori. Dar, paradoxal, marea majoritate scrie, nu citeşte. Trei din cei cinci „cititori” abordaţi personal pe facebook cu privire la ultima lectură au indicat un tabloid. Publicul literar pare să semene cu prietenii de pe facebook: mulţi şi fără elemente reale de legătură. Dar vom analiza îndelung situaţia…

Anunțuri

Lasă un comentariu »

Niciun comentariu până acum.

RSS feed for comments on this post. TrackBack URI

Lasă un răspuns

Te rog autentifică-te folosind una dintre aceste metode pentru a publica un comentariu:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare / Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Google+

Comentezi folosind contul tău Google+. Dezautentificare / Schimbă )

Conectare la %s

Blog la WordPress.com.

%d blogeri au apreciat asta: